• Otázky a odpovědi

  • V ceníku uvádíte hovory zdarma, jak je poznám?

  • Ano, v rámci VoIP sítě Brouzdal.cz a obchodními partnery Vám nebudou hovory účtovány. V následující tabulce jsou uvedena předčíslí, na která lze volat zdarma.

  • kraj

    předčíslí

    Praha

    245 00x xxx

    Středočeský

    317 471 xxx

    Karlovarský

    359 572 xxx

    Plzeňský

    378 774 xxx

    Jihočeský

    389 771 xxx

    Ústecký

    477 754 xxx

    Pardubický

    467 771 xxx

    Liberecký

    488 572 xxx

    Královehradecký

    498 771 xxx

    Jihomoravský

    534 00x xxx

    Moravskoslezský

    552 30x xxx

    Vysočina

    564 571 xxx

    Zlínský

    576 776 xxx

    Olomoucký

    587 571 xxx

  • Jak jednoduše zjistím, že mám vhodnou internetovou linku?

  • Pro kvalitní hovor může internetová linka vykazovat minimální ztráty paketů, musí mít relativně rychlou odezvu na ping (max. do 100 ms) a také hlavně malé diference (tzv. jitter) mezi jednotlivými odezvami (max. do 10%) na ping. Na kolik je Vaše linka vhodná pro IP telefonii lze jednoduše prověřit známým příkazem ping.

  • Linux

    ping ustredna.brouzdal.cz

    Windows

    ping ustredna.brouzdal.cz

  • Vhodná linka pro VoIP

    router:~# ping ustredna.brouzdal.cz
    PING 82.150.182.5 (82.150.182.5) 400(428) bytes of data.
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=1 ttl=52 time=15.9 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=2 ttl=52 time=19.9 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=3 ttl=52 time=17.6 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=4 ttl=52 time=15.0 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=5 ttl=52 time=18.8 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=6 ttl=52 time=14.3 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=7 ttl=52 time=16.0 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=8 ttl=52 time=16.5 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=9 ttl=52 time=16.2 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=10 ttl=52 time=19.0 ms

    --- 82.150.182.5 ping statistics ---
    10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 119ms
    rtt min/avg/max/mdev = 14.380/16.979/19.928/1.735 ms, pipe 2

  • Nevhodná linka pro VoIP

    router:~# ping ustredna.brouzdal.cz
    PING 82.150.182.5 (82.150.182.5) 400(428) bytes of data.
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=1 ttl=58 time=500 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=2 ttl=58 time=611 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=4 ttl=58 time=1003 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=5 ttl=58 time=994 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=6 ttl=58 time=984 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=7 ttl=58 time=1132 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=8 ttl=58 time=1122 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=9 ttl=58 time=1161 ms
    408 bytes from 82.150.182.5: icmp_seq=10 ttl=58 time=1230 ms

    --- 82.150.182.5 ping statistics ---
    10 packets transmitted, 9 received, 10% packet loss, time 99ms
    rtt min/avg/max/mdev = 500.278/943.386/1230.372/239.827 ms, pipe 10

  • Jakou datovou propustnost musí mít má linka pro úspěšnou funkci?

  • Na tuto otázku nelze dát jednoznačnou odpověď. Vše závisí na typu použitého kodeku. Obecně lze říci, že synchronní linka o propustnosti 128 kbps/s je brána jako plně dostačující pro jeden hovor a při použití jakéhokoliv z podporovaných kodeků. Jak jsou jednotlivé typy kodeků náročné na datovou propustnost se lze dočíst v následujícím odstavci.

  • Jaké hlasové kodeky používat a jaké jsou požadavky na datový tok?

  • V současné době je možné použít tyto kodeky a záleží pouze na klientovi, který kodek použije, respektive si na svém IP telefonu čí bráně nastaví. Ústředna se automaticky přizpůsobí nastavenému hlasovému kodeku. Celkový datový tok mezi ústřednou a klientským telefonem v závislosti na použitém kodeku si můžete zjistit ma této adrese.

  • Typ kodeku Obousměrný datový tok Poznámka
    ITU G.711 (ulaw,alaw) 80 Kbps bezeztrátový, lze faxovat
    iLBC 31 Kbps ztrátový kodek
    GSM 29 Kbps ztrátový používají jej GSM operátoři
    G.729a 24 Kbps malý datový tok, dobrá kvalita hlasu
  • Jaký potřebuji typ internetového připojení?

  • Volba technologie připojení k internetu má výrazný podíl na výsledné kvalitě IP telefonie. Jako vhodné typy připojení lze považovat technologie ISDN, ADSL, kabelová TV, bezdrátové připojení, pevné připojení. Jako nevhodný typ připojení se jeví GPRS, CDMA, dial-up, satelitní připojení, které jsou charakteristické pomalou odezvou nebo mají nedostatečnou propustnost.

  • Co když jsem připojen prostřednictvím dnes velmi populární technologie WiFi (IEEE 802.11b,g), která pracuje na frekvenci 2,4 GHz?

  • Kvalita a parametry přenosu dat pomocí této bezdrátové technologie jsou do značné míry závislé na lokálních podmínkách. Vzhledem ke skutečnosti, že pásmo 2,4 GHz je nelicencované, proto může docházet ke vzájemnému rušení zařízení od různých poskytovatelů v daném regionu. Tento problém se nejvíc projevuje ve velkých městech a lokalitách s vysokou koncentrací těchto spojů.

  • Co když k připojení k internetu používám firewall?

  • V případě, že používáte k připojení k internetu firewall, je nutné zajistit průchod pro podporované protokoly SIP a IAX. V případě SIP protokolu se jedná o port udp/5060, na kterém běží sestavovací protokol a porty udp/10000-50000 (RTP stream), na kterých probíhá přenos hlasu. Protokol IAX vyžaduje pro úspěšnou komunikaci s ústřednou mít povolen port 4569.

  • Jak služba funguje s překladem adres NAT?

  • Protokoly SIP a IAX, které jsou použity pro řízení hovorů, dokáží spolupracovat s většinou NAT technologií.

  • Je možné také faxovat?

  • Ano, v případě, že použijete některou z kvalitních analogových bran a bezztrátový hlasový kodek G.711, je možné k ní připojit klasický stolní fax nebo analogový modem a faxovat třeba přímo z počítače.

  • Možnost a kvalita faxování se ale odvíjí od mnoha faktorů, jeho funkčnost tedy není z naší strany nijak garantována.

  • Jaká je minimální potřebná konfigurace pro provoz softwarového klienta X-lite?

  • Minimální konfigurace je PC 500 MHz, 64 MB RAM, 50 MB volného místa na disku. Podporované operační systémy jsou Windows, Macintosh a také nově Linux. Stahnout zde.

  • Hovor je přerušovaný nebo jinak velmi nekvalitní, co s tím?

  • Může se stát, že klient si svou linku zatíží jiným internetovým provozem, z toho důvodu nezbude potřebné pásmo pro provoz IP telefonu a může docházet k výpadkům při volaní. V tomto případě doporučujeme klientům nasadit technologii QoS, která by měla zajistit patřičné parametry pro bezproblémový provoz IP telefonie.